Innsprøytning: innovativ kraft for det daglige arbeidet

Kraftig teknologi for kraftige sagejobber: Innsprøytningen gjør STIHL maskiner til kraftpakker som proffene kan stole på.

Nærbilde av kutting av belegningsplater med STIHL TSA 300 batteridrevet kuttemaskin
TSA 300 har presisjon og høy kutteytelse

Kraftige maskiner takket være innsprøytning

En ekte innovasjon fra STIHL: Et innsprøytningssystem som sørger for riktig drivstoffblanding i motorer – helt uten forgasser.

Hva er innsprøytning?

Innsprøytning er en teknologi for blanding av luft og drivstoff i forbrenningsmotorer. Her får du vite hvordan innsprøytningen fungerer i detalj.

Riktig motoreffekt: Det handler om oksygenet

Optimal motoreffekt har egentlig ingenting med drivstoffet å gjøre – det handler først og fremst om luften. Drivstoffet som sirkulerer i motoren har i prinsippet bare én oppgave: å skape en reaksjon mellom oksygenet i luften og hydrokarbonene i drivstoffet. Det eneste drivstoffet må gjøre, er å være til stede i riktig mengde, på riktig sted og til riktig tid. En rask og fullstendig forbrenning, som sikrer at motorens fulle potensial utnyttes, kan bare oppnås når luft-/drivstoffblandingen er perfekt.

Teknologier for optimal luft-/drivstoffblanding: Forgasser og innsprøytningssystem

En måte å sikre en perfekt luft-/drivstoffblanding på, er ved hjelp av forgasseren. Men en forgasser er langt fra en enkel løsning. Forgassere er mekaniske komponenter som fungerer basert på trykkforskjellen mellom innsugstrykket og det atmosfæriske trykket. Dette er en fin balanse som alltid må være riktig for at forgasseren skal fungere problemfritt. Og det gjør den som regel – så lenge man har kontroll på faktorene som kan påvirke funksjonen negativt. Høyde over havet, temperatursvingninger, et skittent luftfilter, motorslitasje og drivstoffkvalitet er eksempler på faktorer som kan føre til at forgasseren ikke fungerer som den skal.

Hva gjør man da når en motorsag skal brukes i ulike høyder og temperaturer? STIHL-maskiner som skal brukes under varierende forhold, er utstyrt med innsprøytningssystemer som gir dem maksimal fleksibilitet. Det gjør dem svært driftssikre og lite følsomme for ytre påvirkninger. I motsetning til forgassere, er ikke innsprøytningssystemer avhengige av trykkforskjeller for å fungere. Via en innsprøytningsventil sprøytes drivstoffet direkte inn i veivhuset – eller, som i den innovative motorsagen MS 500i, direkte inn i innsugsmanifolden. Innsprøytningspumpen holder drivstofftrykket konstant og sørger for at ventilen leverer nøyaktig riktig mengde drivstoff til rett tid.

Innsprøytning – en like allsidig som unik teknologi

Innsprøytning bygger på svært avansert teknologi. Det finnes imidlertid mange ulike typer innsprøytningssystemer som fungerer på forskjellige måter. For oversiktens skyld presenterer vi de tre viktigste typene nedenfor.

En man i skyddskläder startar STIHL bensinmotorsåg MS 500i på marken i en lövskog

Den første motorsagen med elektronisk innsprøytning: MS 500i

En ekte verdensnyhet: motorsagen MS 500i fra STIHL  er den første serieproduserte motorsagen med elektronisk styrt innsprøytning. Det som gjør denne sagen så spesiell, ligger skjult inne i motoren. Der finnes et sensorsystem som styrer innsprøytningen og sørger for at motoren alltid yter optimalt. Dette er banebrytende teknologi som gir brukeren en rekke fordeler.

Det revolusjonerende innsprøytningssystemet, som eliminerer behovet for forgasser og tilhørende komponenter, muliggjør en unik lettvektskonstruksjon. Resultatet er det beste vekt-/effektforholdet på markedet for profesjonelle bensindrevne motorsager: kun 1,24 kg/kW. Denne motorsagen med innsprøytning gir profesjonelle som jobber med felling merkbart høyere ytelse sammenlignet med andre modeller i 80 cm³-klassen. Andre fordeler inkluderer fantastisk akselerasjon og enestående startegenskaper – både ved kald- og varmstart.

Med STIHLs egenutviklede teknologi styres innsprøytningen elektronisk basert på data fra alle nødvendige sensorer. Styringen er aktiv fra første start, selv om STIHL MS 500i startes med snor – helt uten batteri. Utviklingen av denne motoren har plassert STIHL i front innen segmentet for bensindrevne profesjonelle motorsager. Og det skyldes først og fremst Injection-teknologien og dens elektroniske innsprøytning.

mmm

I motorens veivhus finnes det ulike sensorer som sørger for at innsprøytningen fungerer optimalt. Der finnes en utetemperatursensor, en trykksensor og en temperatursensor. Disse sensorene måler omgivelsesforholdene og sender sine måleverdier videre til motorsagens styreenhet. Sensorene registrerer også alle data som styreenheten trenger for å beregne luftmassen som skal suges inn. Dette systemet kan beregne den perfekte mengden drivstoff for best mulig forbrenning med langt større presisjon enn en forgasser.

En annen innovativ teknisk detalj i innsprøytningssystemet er generatoren. Den genererer ikke bare strøm, men fungerer også som en sensor. Den vekselstrømmen som generatoren produserer, gir nemlig to avgjørende opplysninger for innsprøytningssystemets funksjon: motorens turtall og veivakselens posisjon. Dermed får styreenheten i innsprøytningssystemet nøyaktig informasjon om sagas driftstilstand og drivstoffbehov. Det gjør det mulig å tilpasse drivstoffinnsprøytningen og tenningen til alle omgivelsesforhold.

Alt skjer på bare noen millisekunder og gir enestående startegenskaper, lynrask akselerasjon og maksimal ytelse gjennom hele arbeidsdagen – helt uten manuelle innstillinger for kaldstart, varmstart eller noe annet. Det tar elektronikken seg av.

Drivstoffinnsprøytning i motorsager fra STIHL: avansert teknologi for problemfri bruk

Motorsager med et innsprøytningssystem i motoren gjør arbeidet lettere – bokstavelig talt. Dette skyldes det vektreduserte motorkonseptet med optimalisert monteringsplass. Siden strømforsyningen skjer via en generator, er det ikke behov for magneter i svinghjulet, og styreenheten trenger heller ikke være plassert direkte på svinghjulet. Dette muliggjør en mer effektiv styring av kjøleluften, noe som igjen gjør at svinghjulet kan ha betydelig mindre diameter og lavere høyde enn det som er vanlig i denne effektklassen.

Den svingmassen som kreves for tomgangsdrift, skapes av en stålkant i STIHL-motorer med innsprøytningssystem. Denne ringen er plassert på ytterkanten av svinghjulet, under viftebladene. Med denne løsningen har svinghjulet kunnet gjøres mer kompakt enn noen gang tidligere. I tillegg reduseres belastningen på veivakselen, noe som eliminerer enda mer vekt sammenlignet med en konvensjonell sag.

For lavere vekt, optimalisert tyngdepunkt og maksimal utnyttelse av monteringsplassen er Injection-styreenheten plassert i tankhuset – noe som ytterligere bidrar til å gjøre Injection-motoren lett og kompakt.

Oppsummering av STIHL MS 500i med innsprøytningssystem:

  • Det beste vekt-/effektforholdet på markedet for profesjonelle bensindrevne motorsager: 1,24 kg/kW
  • Enestående akselerasjon: fra tomgang til maks turtall på bare 0,25 sekunder
  • Optimal motorytelse under alle arbeidsforhold
  • Unike startegenskaper i all slags vær og på alle høyder over havet
  • Enkel startprosedyre uten startspak
  • Ingen manuelle innstillinger