Den bensindrevne motorsagen bruker en blanding av bensin og motorolje. Det er ingredienser av høy kvalitet som utgjør hele forskjellen.
12.09.2024
Ettersom det er drivstoffblandingen som driver motoren i motorsagen, er det ingen overraskelse hvor viktig det er å få det riktig: Feil type drivstoff og feil blandingsforhold kan føre til alvorlige skader, for eksempel ved at stempelet setter seg fast, at det blir omfattende slitasje og til slutt kortere levetid. Vi anbefaler følgende blandingsforhold for STIHL motorsager med 2-MIX- og 4-MIX-motorer:
1:50 = 1 del olje + 50 deler bensin
Du kan for eksempel få et blandingsforhold på 1:50 med 5 liter bensin og 100 milliliter olje.
Bensinen du fyller i drivstoffblandingen til motorsagen, trenger et oktantall på minst 90 RON. Bensinen som er tilgjengelig på bensinstasjoner i Norge, er blyfri og har et oktantall på 95/97/98 RON, noe som også er bedre for brukernes helse og for miljøet. Bruk drivstoff av høy kvalitet for å oppnå best mulig ytelse.
Du bør bare bruke olje av høy kvalitet til 2-taktsmotorer, og den bør oppfylle kravene til TC-klassifisering. Vi anbefaler STIHL 2-takts motorolje, som er spesialutviklet for STIHL-verktøy og som vil forlenge levetiden til motorsagen din. Dårligere produkter kan skade motoren, tetningsringene og drivstofftanken på redskapet ditt.
Bland væskene sammen i en kanne som er godkjent for drivstoff – STIHL selger kombinasjonskanner som passer til dette. Hell først i oljen, deretter bensinen. Lukk kannen helt tett og rist godt for å blande væskene. Nå kan du bruke drivstoffblandingen i motorsagen din. Vær forsiktig når du åpner kannen, i tilfelle det har bygget seg opp trykk på innsiden.
Bensin som inneholder opptil 5 % eller 10 % etanol, kan generelt brukes i alle motorsager og elektroverktøy fra STIHL og i hageredskaper med Briggs & Stratton-, Kawasaki- og Kohler-motorer.
Du må kanskje kalibrere om forgasseren for å kompensere for den nye drivstoffblandingen. Vi anbefaler i så fall at du kontakter en STIHL-forhandler.
E10 er bensin som inneholder opptil 10 % etanol. Premiumbensin inneholder maksimalt 5 % etanol.
Mens en tank med drivstoff raskt går tom når du er travelt opptatt, kan drivstoffblandingen gjerne bli liggende i en motorsag i lang tid i vintermånedene. Ved lang tids lagring vil drivstoffblandingen i en kanne, drivstofftank eller forgasser ofte bli infiltrert av oksygen og fuktighet fra lufta. Dette kan være skadelig for drivstoffblandingen, ettersom det kan påvirke sammensetningen av kommersielt drivstoff og kanskje blande seg med og til og med bryte ned tilslag som antioksidanter eller korrosjonsbeskyttelse. Disse tilsetningsstoffene bidrar til å forbedre drivstoffets egenskaper.
Lang tids lagring kan også føre til at det dannes et harpiksholdig «gummistoff» som blir liggende igjen når drivstoffet fordamper. Slik gummi i drivstoffet kan gi avleiringer i motorsagmotorens forbrenningskammer og blokkere drivstoffdyser og filtre eller gjøre dem klebrige.
I en 2-takts drivstoffblanding som inneholder etanolholdige stoffer, vil oljen og bensinen gjerne skille seg fra hverandre relativt raskt, ettersom fuktigheten i omgivelsene vil binde seg til etanolen og synke til bunns. Derfor anbefaler STIHL at du unngår å lagre 2-takts motorsagdrivstoff som du blander selv, i mer enn 30 dager for å redusere muligheten for at væskene skiller seg.
Se opp for separasjon i drivstoffblandingen
Hvis drivstoffblandingen skiller seg, vil den ikke lenger ha en jevn fordeling av 2-takts motorolje, og dermed kan ikke lenger være sikker på at motoren blir godt nok smurt. Utilstrekkelig smøring og nedkjøling kan føre til problemer med motorsagen eller at stempelet setter seg fast. En drivstoffblanding som skiller seg, er ikke lenger et riktig blandet produkt, selv om du skulle riste den kraftig.
Hvis drivstofftanken inneholder feil drivstoffblanding, må du ikke bruke motorsagen i det hele tatt – heller ikke en kort stund. Bruk en trakt til å tømme tanken og hell drivstoffet over i en egnet kanne. Deretter kan du fylle tanken med riktig drivstoffblanding. Selv om dette vanligvis er nok til å løse problemet, kan det være at motorsagen ikke vil starte. Da må du i tillegg rengjøre tennpluggen.
HER kan du laste ned bruksanvisningen for din STIHL motorsag.
Pass på at du bruker riktig blandingsforhold: i 2-taktsmotorer skal det være 1 del motorolje og 50 deler bensin.
E10-bensin kan brukes i verktøy fra STIHL og VIKING.
Lagringstiden vil variere med blandingen. En blanding du har laget selv, vil kanskje ikke lenger være egnet for bruk etter 30 dagers lagring.
Det sikreste og enkleste valget er å bruke ferdigblandet STIHL MotoMix i motorsagen