Hva er riktig drivstoffblanding for motorsagen min?
Den bensindrevne motorsagen bruker en blanding av motorsagbensin og motorolje. Det er ingredienser av høy kvalitet som utgjør hele forskjellen.
27.11.2024
Oversikt: drivstoffblanding til motorsag
- Vær alltid oppmerksom på kvaliteten på bensin/oljeblandingen
- Følg alltid nøyaktig blandingsforholdene
- E10 kan brukes i STIHL- og VIKING-maskiner
- Levetiden varierer avhengig av blandingen. En selvkomponert blanding kan svikte etter 30 dager
- Vær på den sikre siden med den ferdige STIHL MotoMix
Den riktige blandingen til en STIHL motorsag består av 50 deler bensin og én del motorolje, fortrinnsvis STIHL totakts motorolje. Du kan selv blande den riktige blandingen av 5 liter bensin og 100 milliliter motorolje - eller kjøpe det ferdige spesialdrivstoffet STIHL MotoMix.
Hvilken olje som er den riktige for en STIHL motorsag, kan gjenkjennes på klassifiseringen. Bruk totaktsmotorolje av høy kvalitet med TC-klassifisering. Vi anbefaler STIHL totakts motorolje, som er spesielt utviklet for STIHL-motorer og derfor lover lang levetid for motoren.
Den riktige bensinen for en STIHL motorsag er merkebensin med et oktantall på minst 90 RON. I prinsippet er bensin med 5 % eller 10 % etanol egnet for alle STIHL-motorsager. E10-bensin kan derfor også brukes til en STIHL motorsag.
Hvordan du blander et forhold på 1:50 er raskt forklart. Du trenger én del motorolje og tilsetter 50 deler bensin. Bland direkte i en godkjent kanne, og rist deretter blandingen slik at motoroljen kan blande seg jevnt med bensinen.
Viktigheten av å bruke riktig drivstoffblanding til motorsagen
Ettersom det er drivstoffblandingen som driver motoren i motorsagen, er det ingen overraskelse hvor viktig det er å få det riktig: Feil type drivstoff og feil blandingsforhold kan føre til alvorlige skader, for eksempel ved at stempelet setter seg fast, at det blir omfattende slitasje og til slutt kortere levetid. Vi anbefaler følgende blandingsforhold for STIHL motorsager med 2-MIX- og 4-MIX-motorer:
Hvis du blander drivstoff til motorsagen selv
1:50 = 1 del olje + 50 deler motorsagbensin
Du kan for eksempel få et blandingsforhold på 1:50 med 5 liter bensin og 100 milliliter olje.
MotorsagBensin
Bensinen du fyller i drivstoffblandingen til motorsagen, trenger et oktantall på minst 90 RON. Bensinen som er tilgjengelig på bensinstasjoner i Norge, er blyfri og har et oktantall på 95/97/98 RON, noe som også er bedre for brukernes helse og for miljøet. Bruk drivstoff av høy kvalitet for å oppnå best mulig ytelse.
Motorsag olje
Du bør bare bruke olje av høy kvalitet til 2-taktsmotorer, og den bør oppfylle kravene til TC-klassifisering. Vi anbefaler STIHL 2-takts motorolje, som er spesialutviklet for STIHL-verktøy og som vil forlenge levetiden til motorsagen din. Dårligere produkter kan skade motoren, tetningsringene og drivstofftanken på redskapet ditt.
Slik blander du ditt eget drivstoff
Bland væskene sammen i en kanne som er godkjent for drivstoff – STIHL selger kombinasjonskanner som passer til dette. Hell først i oljen, deretter bensinen. Lukk kannen helt tett og rist godt for å blande væskene. Nå kan du bruke drivstoffblandingen i motorsagen din. Vær forsiktig når du åpner kannen, i tilfelle det har bygget seg opp trykk på innsiden.
Bruke E10-bensin
Bensin som inneholder opptil 5 % eller 10 % etanol, kan generelt brukes i alle motorsager og elektroverktøy fra STIHL og i hageredskaper med Briggs & Stratton-, Kawasaki- og Kohler-motorer.
Forgasserjustering for E10
Du må kanskje kalibrere om forgasseren for å kompensere for den nye drivstoffblandingen til motorsagen. Vi anbefaler i så fall at du kontakter en STIHL-forhandler.
Hva er E10?
E10 er bensin som inneholder opptil 10 % etanol. Premiumbensin inneholder maksimalt 5 % etanol.
Sjekkliste: bland ditt eget drivstoff til motorsagen
- Bruk STIHL 2-takts motorolje eller TC-klassifisert 2-takts motorsag olje av god kvalitet.
- Bland olje og motorsagbensin i forholdet 1:50.
- Hell begge væskene i en godkjent drivstoffkanne, lukk den godt og rist for å blande innholdet.
- Åpne kannen forsiktig og fyll motorsagen med drivstoffblandingen.
- Nedenfor finner du noen råd om hvordan du fyller tanken.
Sjekkliste: fylle drivstoff på motorsagen
- Forsiktig: Motorsagbensin er svært brannfarlig, så når du håndterer drivstoffblandingen og skal fylle på motorsagen, må du sørge for å plassere alt utstyret på trygg avstand fra åpen ild, unngå å søle drivstoff og ikke røyke. Fyll på drivstoff minst tre meter fra plassen der du skal starte motorsagen.
- Før du fyller drivstofftanken, må du slå motoren helt av. Du må ikke fylle tanken mens motoren er varm, for det vil oppstå brannfare hvis drivstoffblandingen renner over.
- Sett på tanklokket forsiktig, slik at eventuelt overtrykk reduseres gradvis, og pass på at det ikke kommer drivstoff ut av tanken.
- Motorsagtanken må bare fylles på godt ventilerte steder.
- Pass på at du ikke søler drivstoffblanding til motorsagen eller får noe på klærne mens du fyller drivstofftanken. Hvis du søler, må du rengjøre elektroverktøyet med en gang og skifte klærne dine.
Hvorfor det er best å bruke drivstoffblanding til motorsag raskt
Mens en tank med drivstoff raskt går tom når du er travelt opptatt, kan drivstoffblandingen gjerne bli liggende i en motorsag i lang tid i vintermånedene. Ved lang tids lagring vil drivstoffblandingen i en kanne, drivstofftank eller forgasser ofte bli infiltrert av oksygen og fuktighet fra lufta. Dette kan være skadelig for drivstoffblandingen, ettersom det kan påvirke sammensetningen av kommersielt drivstoff og kanskje blande seg med og til og med bryte ned tilslag som antioksidanter eller korrosjonsbeskyttelse. Disse tilsetningsstoffene bidrar til å forbedre drivstoffets egenskaper.
Harpiksholdig bunnfall
Lang tids lagring kan også føre til at det dannes et harpiksholdig «gummistoff» som blir liggende igjen når drivstoffet fordamper. Slik gummi i drivstoffet kan gi avleiringer i motorsagmotorens forbrenningskammer og blokkere drivstoffdyser og filtre eller gjøre dem klebrige.
Unngå å oppbevare en 2-takts drivstoffblanding til motorsag i mer enn 30 dager
I en 2-takts drivstoffblanding som inneholder etanolholdige stoffer, vil kjedeolje motorsag og bensinen gjerne skille seg fra hverandre relativt raskt, ettersom fuktigheten i omgivelsene vil binde seg til etanolen og synke til bunns. Derfor anbefaler STIHL at du unngår å lagre 2-takts motorsagdrivstoff som du blander selv, i mer enn 30 dager for å redusere muligheten for at væskene skiller seg.
Se opp for separasjon i drivstoffblandingen
Hvis drivstoffblandingen skiller seg, vil den ikke lenger ha en jevn fordeling av 2-takts motorolje, og dermed kan ikke lenger være sikker på at motoren blir godt nok smurt. Utilstrekkelig smøring og nedkjøling kan føre til problemer med motorsagen eller at stempelet setter seg fast. En drivstoffblanding som skiller seg, er ikke lenger et riktig blandet produkt, selv om du skulle riste den kraftig.
Jeg brukte feil drivstoff i motorsagen. Hva skal jeg gjøre?
Hvis drivstofftanken inneholder feil drivstoffblanding, må du ikke bruke motorsagen i det hele tatt – heller ikke en kort stund. Bruk en trakt til å tømme tanken og hell drivstoffet over i en egnet kanne. Deretter kan du fylle tanken med riktig drivstoffblanding. Selv om dette vanligvis er nok til å løse problemet, kan det være at motorsagen ikke vil starte. Da må du i tillegg rengjøre tennpluggen.
Bruksanvisninger for STIHL motorsager
HER kan du laste ned bruksanvisningen for din STIHL motorsag.